هنوز هم عاشقانهها در سینما جواب میدهند
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۶۸۸۱
باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - ملاقات خصوصی اولین فیلم بلند کارگردانی است که تجربه ساخت چند فیلم کوتاه تحسین شده را در کارنامهاش دارد.
امید شمس در اولین تجربه ساخت فیلم بلند سینماییاش این بار به سراغ سوژه، موضوع و روایتی چالش برانگیز رفته است.
درامی عاشقانه بر بستری از موضوعات اجتماعی. از فقر تا شرارت، هر چند که شمس تلاش کرده تا در ساحت کارگردان از همه این موارد به نوعی کلیشه زدایی کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ملاقات خصوصی فیلمی که فیلمنامهاش به طور مشترک از سوی امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک نگاشته شده و امیر بنان آن را تهیه کرده است و اینروزها، هم اهالی رسانه درباره آن مینویسند و هم مردم او را به صدر جدول پنج اثر برتر جشنواره چهلم رساندهاند.
برآیند کلی تا این لحظه از فیلمهای جشنواره چهلم نشان میدهد که عشق هنوزهم کارکرد خاص خودش را دارد و فیلمنامههایی که با درون مایهای عاشقانه نگاشته شده باشند از شانس بیشتری برخوردارند تا توجه مخاطب را جلب کرده و او را به سالنهای سینما بکشانند.
امسال در اغلب فیلمها با مضمونی عاشقانه مواجه بودیم، از نگهبان شب رضا میرکریمی گرفته تا ۲۸۸۸ ساخته کیوان علی محمدی و تلاش یوسف حاتمی کیا در فیلم شب طلایی برای الصاق خرده قصهای عاشقانه به امید رضایت مخاطب.
در حالی که عشق نخ اتصال بسیاری از سوژهها از گذشته تا به امروز برای قصه پردازی در سینما بوده است اما در سینمای ایران عاشقانههای کمی بودند که توانستند ماندگار شوند.
امید شمس در اولین فیلم بلند سینمایی خود داستان خانوادهای از طبقات پایین دست در منطقهای ملتهب را روایت میکند.
قصهای که بر بستری از فقر، شرارت، اعتیاد و قاچاق مواد مخدر جریان دارد که پدر و پسری را درگیر کرده و بر همین اساس، نقطهی شروع یک عشق با درون مایهای متفاوت آغاز میشود.
فیلم روایت عاشقانه دختری عطار به نام پروانه که پدرش به زندان افتاده و برادرش ایمان که زمانی در مسابقات مردان آهنین در ایران و جهان معروف بوده است حالا یک بدهکار فراری شده را گزارش میکند. قصه اصلی در دو لوکیشن زندان و محلات جنوب شهر شکل میگیرد در حالیکه نه زندانش آزار دهنده و ملتهب است و نه البته محلات جنوبیاش بیهویت.
شمس، بی هیچ وقت تلف کردنی درست در همان جا که عشق در دل قصه شکل میگیرد،
فیلم را آغاز میکند و با توزیع نرم نرم و آرام آرام اطلاعات، تور روایت عاشقانهاش را پهن میکند و همزمان پرسشهای بسیاری را در ذهن مخاطب میکارد و مدام او را درگیر میکند.
این توزیع قطره چکانی اطلاعات میتواند یکی از نقاط مثبت فیلمنامه باشد.
شاید به همین علت هم هست که بیست دقیقه ابتدایی فیلم کمی کش دار بنظر میرسد و قصه با رد و بدل شدن دیالوگهای میان دختر و پسر سعی میکند راه بیفتد مسئلهای که در پایان هم دامن فیلم را میگیرد و باز قصه را کمی کش دار میکند و به زعم بسیاری منتقدان کارگردان باید برای اکرانهای عمومی آن را روی میز تدوین بازبینی کند.
به طور کلی میتوان ملاقات خصوصی را دارای قصهای رمانتیک دانست که گاه با درون مایههای رئالیستی به مشابه آنچه در سالهای اخیر در فیلمهای سینمایی داخلی دیدهایم تعریف کرد اگرچه قصه در جاهایی معلق میشود و تماشاچی را به نوعی دچار بلاتکلیفی میکند، ضعفی که در سالهای اخیر بسیاری از فیلمها با آن مواجه بودهاند و این موجب بی هویت شدن شخصیتهای فیلم شده است.
در مجموع ملاقات خصوصی فارغ از تمام تحسینهای باشکوه و یا نقدهای کوبنده، میتواند به عنوان اولین فیلم بلند امید شمس، چه در فضاسازی (بویژه در بخش زندان) و چه در صحنه پردازی و بازیها قابل قبول باشد،
اگرچه انتخاب بازیگران میتوانست به گونهای دیگر رقم بخورد. حال باید دید این فیلم در ادامه با چه سرنوشتی رو به رو می شوند و آیا شانسی برای اکران نوروزی خواهد داشت یا خیر.
منبع: مهر
انتهای پیام/ت
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی ملاقات خصوصی فیلم بلند امید شمس فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۶۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«تگزاس ۳» به سینما میآید
پنجمین جلسه شورای صنفی نمایش، روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشتماه در خانه سینما برگزار شد.
به گزارش ایرنا، شورا بعد از بررسی درخواستها و موارد مطرح شده، قرارداد دو فیلم تگزاس۳ به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه کنندگی ابراهیم عامریان به سرگروهی پردیس سینمایی هویزه مشهد و فیلم سینمایی عطرآلود به کارگردانی هادی مقدمدوست و تهیه کنندگی یوسف منصوری با پخش بهمن سبز به سرگروهی پردیس سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز بعد از فیلم «تاوان» را به ثبت رساند.
همچنین مقرر شد اکران فیلم سینمایی تگزاس ۳ از چهارشنبه؛ دوم خردادماه در سینماهای سراسر کشور آغاز شود.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تگزاس 2 جایگزین رحمان 1400 شد